Friday, November 28, 2008

Selamat Harilahir Pak Lah!!


Alhamdulillah, semalam YAB Pak Lah telah menyambut hari lahirnya yang ke 69. Dalam usia yang sebegini begitu besar ertinya bagi seorang yang bergelar PM. Saya sempat membaca beberapa ulasan dan komen ya diberikan oleh Pak Lah dalam media, beliau begitu terharu dengan segala sokongan yang diberikan kepadanya selama ini. Pelbagai dugaan dihadapi olehnya dalam meneraju pentadbiran negara, lebih-lebih lagi menguruskan sebuah negara yang terdiri dari pelbagai bangsa dan latarbelakang hidup.



Menjadi seorang Perdana Menteri di Malaysia menjad idaman setiap rakyat Malaysia. Negara yang makmur, aman dan bakal muncul sebagai sebuah negara maju sedikit masa lagi. Kesemua ini bukanlah suatu yang mudah untuk dicapai. Sejarah kemerdekaan negara kita 50 tahun yang lalu, banyak mengajar kita bagaimana erti sebuah kemerdekaan , tidak dijajah pemikiran dan bebas membuat keputusan adalah suatu yang amat dihargai. Pelbagai kaum dapat hidup dengan senang lenang tanpa ada huru-hara dan pergaduhan kaum. Kesemua ini telah disimpulkan dalam apa yang dipanggil ‘Social Contract’ atau Perjanjian Sosial. Negarawan bangsa terdahulu telah bersama-sama dengan penuh jerih dan payah untuk membina negara ini bangun daripada belenggu penjajah. Akhirnya kita semua, anak-anak dan cucu-cucu mereka dapat hidup dengan senang lenang dan merasai nikmat daripada keamanan yang telah dibina ini.



Pak Lah melahirkan rasa betapa syukurnya kita dilahirkan di sebuah bumi bernama Malaysia. Kita patut bersyukur dengan anugerah yang tuhan berikan kepada kita semua. Kita patut bersama-sama dengan kepimpinan negara untuk terus memastikan agenda pembangunan negara dapat direalisasikan bersama. Jangan jadi sebahagian daripada rakyat malaysia yang tidak habis-habis menghentam membabi-buta, membuat fitnah yang bukan-bukan, mereka-reka persepsi untuk mengajak rakyat membenci kerajaan, sedangkan sebahagian daripada mereka dulu pernah berada dalam saf kepimpinan negara. Hari ini, mereka pula kononnya menjadi juara untuk membela rakyat, sedangkan merekalah yang pada asalnya telah meletakkan negara berada dalam keadaan haru-biru. Pak Lah ditakdirkan untuk menjadi Perdana Menteri , untuk memulihkan apa yang telah ditinggalkan oleh pemimpin terdahulu, meneruskan agenda yang telah dirancang , malah membetulkan silap dan salah yang telah berlaku jika ada. Pasti ada, kerana Perdana Menteri bukanlah rasul yang diutus, ‘maksum’ dari segala kesalahan dan kesilapan. Jadilah rakyat yang sejati dan suci hati untuk melihat negara ini berada dalam keadaan sejahtera , pesat membangun dan rakyat terus dibela.



Syabas Pak Lah. Tahniah diatas keberanian dan kejujuran yang ditunjukkan kepada kami generasi muda dalam kepimpinan negara. Semoga Allah swt, terus memberi kekuatan untuk terus mentadbir negara. Terus dipayungi rahmat dan dilindungi selalu. Selamat Harijadi Pak Lah.

No comments: